Światowy Dzień Rzucania Palenia

Światowy Dzień Rzucania Palenia

„ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA”

16 LISTOPADA 2017 r.

 

Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu przypada zawsze w trzeci czwartek listopada
i promuje zdrowy, wolny od dymu tytoniowego styl życia.

W tym dniu wszyscy palacze zachęcani są do tego, aby przynajmniej na jeden dzień podjęli próbę zaprzestania palenia.

 

Problem palenia tytoniu jest w Polsce wciąż aktualny, codziennie w naszym kraju pali papierosy co trzeci mężczyzna oraz co piąta kobieta (badanie GIS i TNS, 2015 r.).

Wśród mężczyzn częściej palą 40-latkowie, osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym oraz ci, którzy źle oceniają swoją sytuację materialną. Wśród kobiet osobami częściej palącymi tytoń są 30-latki, gospodynie domowe oraz osiągające niskie dochody (Kantar Public dla GIS, 2017 r.).

 

Według streszczenia raportu z ogólnopolskiego badania ankietowego na temat postaw wobec palenia tytoniu (Kantar Public dla GIS, 2017 r.) za trzy najskuteczniejsze czynniki ograniczające palenie, Polacy uważają podniesienie cen papierosów, wprowadzenie zakazów palenia w miejscach publicznych, a także prowadzenie kampanii społecznych i medialnych oraz programów prozdrowotnych.

 

Kilka faktów z „życia” papierosa

 

Dawniej papieros składał się z tytoniu oraz papierowego opakowania (celulozowej bibułki). Produkowane obecnie papierosy są dalekie od XIX-wiecznych oryginałów. W trakcie produkcji dodaje się do nich setki substancji konserwujących, zmieniających właściwości, poprawiających smak czy jakość produktu. I tak na przykład do papierosów dodawane są: specjalne sole, które powodują, że papieros się tli, amoniak zwiększający właściwości uzależniające od nikotyny, kakao, cukier i lukrecja - poprawiające smak oraz gliceryna, utrzymująca świeżość tytoniu. Tak chemicznie „spreparowany” papieros po zapaleniu dostarcza palaczowi nie tylko nikotyny, ale przede wszystkim 4000 innych toksycznych związków chemicznych, w tym ponad 40 substancji o działaniu rakotwórczym.

 

Bez względu na wiek rzucenie palenia zawsze się opłaca!

 

Gasisz ostatniego papierosa i…

•  po 20 min - Twoje serce przestanie szybciej bić, a ciśnienie krwi spadnie,
•  po 8 godzinach - Twoja krew zostanie całkowicie oczyszczona z dwutlenku węgla, za to będzie w niej znacznie więcej tlenu,
•  po 48 godzinach - Twój smak i węch będą ostre jak dawniej,
•  po 4 dniach - rzęski wyściełające Twój układ oddechowy zaczną na nowo pracować,
•  po 7 dniach - komórki wyściełające Twoje oskrzela odzyskają swój normalny kształt,
•  po 2 tygodniach - znacznie polepszy się Twoja kondycja fizyczna,
•  po kilku miesiącach - przestaniesz kaszleć, ustąpi duszność i poczucie zmęczenia,
•  po roku - ryzyko zawału zmniejszy się o połowę,
•  po 5 latach - prawdopodobieństwo, że zachorujesz na raka płuc, krtani czy przełyku, zmniejszy się o połowę,
•  po 10 latach - ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową i przejścia zawału będzie takie samo jak u osoby, która nigdy nie paliła,
•  po 15 latach - ryzyko zachorowania na raka płuc będzie identyczne jak u osoby niepalącej.

 

Co zyskasz rzucając palenie już dziś?

 

⇒  Będziesz otrzymywać więcej tlenu i będzie Ci łatwiej oddychać

⇒  Będziesz mieć więcej energii

⇒  Zmniejszy się ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych i częstość kaszlu

⇒  Poprawi się twoje samopoczucie i poczucie wartości

⇒  Poprawi się twoja kondycja fizyczna i psychiczna – zwiększy się odporność na stres i przeciwności

⇒  Potrawy będą pachniały i smakowały lepiej

⇒  Twoja skóra i paznokcie będą w lepszym stanie, będziesz mieć mniej zmarszczek

⇒  Twoje ubrania, włosy i mieszkanie będą pachniały ładniej

⇒  Oszczędzisz pieniądze, które będziesz mógł/mogła przeznaczyć na inne cele.

 

Gdzie znajdę pomoc?

 

Osoby uzależnione mogą skorzystać z pomocy udzielanej przez Telefoniczną Poradnię Pomocy Palącym poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-19 pod numerami telefonów:

801 108 108

22 211 80 15

 

Informacji na temat metod rzucenia palenia można zasięgnąć także na stronie:  http://jakrzucicpalenie.net.pl

 

Ponadto na stronie Zintegrowanego Informatora Pacjenta Narodowego Funduszu Zdrowia umieszczono w zakładce programy profilaktyczne / profilaktyka chorób odtytoniowych wykaz poradni, gdzie pacjenci mogą uzyskać specjalistyczną pomoc:

https://zip.nfz.gov.pl/GSL/GSL/ProgramyProfilaktyczne

 

Przydatne linki:

 

1.  Ogólnopolskie badanie ankietowe na temat postaw wobec palenia tytoniu TNS Polska dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego, 2015 r.

 

http://apps.who.int/fctc/implementation/database/sites/implementation/files/documents/reports/poland_2016_annex1_national_survey_on_attitudes_towards_smoking_august%202015.pdf

 

2.  Streszczenie raportu z ogólnopolskiego badania ankietowego na temat postaw wobec palenia tytoniu Kantar Public dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego

 

https://gis.gov.pl/images/postawy_polak%C3%B3w_do_palenia_tytoniu_streszczenie_kantar_public_dla_gis_2017_copy.pdf

Wróć