Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU – 31 maja 2020.
ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU – 31 maja 2020.
Tegoroczny Światowy Dzień bez Tytoniu poświęcony jest ochronie młodzieży przed strategiami stosowanymi przez przemysł tytoniowy.
Przez dziesięciolecia przemysł tytoniowy stosował skuteczne taktyki zachęcające młodzież do sięgania po wyroby tytoniowe i nikotynę.
Celem kampanii w 2020 roku jest m.in. obalenie mitów i uwrażliwienie na strategie stosowane przez przemysł tytoniowy, w szczególności kampanie marketingowe skierowane do młodzieży, np.: poprzez wprowadzanie nowych i nowatorskich produktów tytoniowych.
Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje główne czynniki zwiększające atrakcyjność produktów tytoniowych dla młodzieży:
- Stosowanie smaków atrakcyjnych dla młodzieży w wyrobach tytoniowych i nikotynowych, takich jak np.: guma balonowa lub wata cukrowa.
- Eleganckie wzornictwo i atrakcyjne wizualnie produkty, które są poręczne, np. produkty w kształcie pamięci USB lub cukierków.
- Promowanie nowatorskich produktów tytoniowych jako „zmniejszających szkody zdrowotne” w opozycji dla tradycyjnych papierosów, przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te tezy.
- Angażowanie influencerów w kampanie promujące wyroby tytoniowe w mediach społecznościowych.
- Odpowiednie wyeksponowanie produktów tytoniowych w punktach sprzedaży: ustawianie ich w pobliżu słodyczy, przekąsek, napojów gazowanych.
- Sprzedaż papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych i nikotyny w bliski sąsiedztwie szkół, co sprawia, że dzieci w wieku szkolnym mają łatwiejszy dostęp do tych produktów.
- Pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i programach streamingowych online.
- Automaty do sprzedaży tytoniu w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, pokryte atrakcyjnymi reklamami i ekspozycjami opakowań.
Jednocześnie WHO wzywa do działania, zwracając uwagę, że świat nie może pozwolić sobie na oszukiwanie kolejnych pokoleń przez przemysł tytoniowy, który z jednej strony pozornie promuje osobisty wolny wybór, z drugiej zaś zapewnia sobie wieczne zyski. Niestety co roku miliony ludzi płacą za ten wolny wybór życiem.
Więcej informacji: https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020
(Informacja przygotowana na podstawie materiałów WHO – World No Tobacco Day – 31 May 2020)