Przejdź do treści

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU – 31 maja 2020.

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU – 31 maja 2020.

Na zdjęciu dziewczynka puszczająca przez usta kółka dymu i trzymająca w rękach zarys elektronicznego papierosa. Na tle obrazka napis:

Tegoroczny Światowy Dzień bez Tytoniu poświęcony jest ochronie młodzieży przed strategiami stosowanymi przez przemysł tytoniowy.

Przez dziesięciolecia przemysł tytoniowy stosował skuteczne taktyki zachęcające młodzież do sięgania po wyroby tytoniowe i nikotynę.

Celem kampanii w 2020 roku jest m.in. obalenie mitów i uwrażliwienie na strategie stosowane przez przemysł tytoniowy, w szczególności kampanie marketingowe skierowane do młodzieży, np.: poprzez wprowadzanie nowych i nowatorskich produktów tytoniowych.

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje główne czynniki zwiększające atrakcyjność produktów tytoniowych dla młodzieży:

  • Stosowanie smaków atrakcyjnych dla młodzieży w wyrobach tytoniowych i nikotynowych, takich jak np.: guma balonowa lub wata cukrowa.
  • Eleganckie wzornictwo i atrakcyjne wizualnie produkty, które są poręczne, np. produkty w kształcie pamięci USB lub cukierków.
  • Promowanie nowatorskich produktów tytoniowych jako „zmniejszających szkody zdrowotne” w opozycji dla tradycyjnych papierosów, przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te tezy.
  • Angażowanie influencerów w kampanie promujące wyroby tytoniowe w mediach społecznościowych.
  • Odpowiednie wyeksponowanie produktów tytoniowych w punktach sprzedaży: ustawianie ich w pobliżu słodyczy, przekąsek, napojów gazowanych.
  • Sprzedaż papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych i nikotyny w bliski sąsiedztwie szkół, co sprawia, że dzieci w wieku szkolnym mają łatwiejszy dostęp do tych produktów.
  • Pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i programach streamingowych online.
  • Automaty do sprzedaży tytoniu w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, pokryte atrakcyjnymi reklamami i ekspozycjami opakowań.

 

Jednocześnie WHO wzywa do działania, zwracając uwagę, że świat nie może pozwolić sobie na oszukiwanie kolejnych pokoleń przez przemysł tytoniowy, który z jednej strony pozornie promuje osobisty wolny wybór, z drugiej zaś zapewnia sobie wieczne zyski. Niestety co roku miliony ludzi płacą za ten wolny wybór życiem.

Więcej informacji: https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020

(Informacja przygotowana na podstawie materiałów WHO – World No Tobacco Day – 31 May 2020)

Wróć