Międzynarodowy Dzień Herbaty.

Międzynarodowy Dzień Herbaty.

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Herbaty. Ten popularny napar zawiera tyle związków działających korzystnie na nasz organizm, że to właśnie filiżankami herbaty powinno się wznosić toasty „na zdrowie”!
Herbata dodaje sił i usuwa zmęczenie. Podnosi ciśnienie, przyspiesza bicie serca i pobudza system nerwowy. Pod wpływem teiny (herbacianej kofeiny) rozszerzają się naczynia krwionośne w narządach, mięśniach i mózgu, co usprawnia myślenie, zwiększa koncentrację i zapamiętywanie oraz dodaje energii. Teina zawarta w herbacie nie pobudza wprawdzie tak szybko jak znajdująca się w kawie kofeina, ale za to rozjaśnia umysł na dłużej.
Zawarte w herbacie flawonoidy wychwytują wolne rodniki i neutralizują ich szkodliwe działanie, chroniąc przed miażdżycą, chorobą niedokrwienną serca, udarem mózgu i niektórymi chorobami nowotworowymi, a także opóźniając starzenie.
Tanina obecna w herbacianym naparze działa antybakteryjnie, dlatego gorzka i mocna czarna herbata wspomaga leczenie niestrawności i biegunek. Tonizuje przewód pokarmowy, ma właściwości bakteriobójcze i reguluje trawienie. Pita w umiarkowanych ilościach poprawia pracę układu moczowego i nerek.
W herbacie zawarte są duże ilości fluoru. To z wyciągów z herbacianych liści uzyskuje się ten związek używany w pastach do zębów. Fluor przeciwdziała próchnicy i wzmacnia kości. Trzeba jednak zaznaczyć, że w dużych ilościach może być toksyczny.
Bardzo dużo cennych dla organizmu właściwości mają zawarte w herbacie związki zwane polifenolami. Uszczelniają naczynia krwionośne, a to dzięki aktywności witaminy P – rutyny. Polifenole hamują tworzenie się wolnych rodników i działają bakteriobójczo, a nawet stanowią ochronę przed promieniowaniem radioaktywnym.
Herbata zawiera ponadto witaminy - B1, B2, A, C i K oraz minerały - fluor, wapń, żelazo, potas, sód i cynk, a także teaninę - aminokwas, który wpływa na obniżenie ciśnienia oraz stymuluje procesy mózgowe, dzięki czemu jednocześnie uspokaja i relaksuje oraz pozwala na zachowanie koncentracji. Związek ten występuje w naturze jedynie w liściach herbaty.
Do niedawna uważano, że herbata zielona działa na organizm inaczej niż czarna. Sądzono, że sposób obróbki liści herbaty zielonej sprawia, że pozostaje w nich więcej przeciwutleniaczy niż w herbacie czarnej. Jednak z badań wynika, że picie obu gatunków herbaty jest jednakowo korzystne dla naszego organizmu.
Pamiętajmy jednak, żeby nie parzyć zbyt mocnej herbaty, ponieważ wówczas o wiele łatwiej o przedawkowanie. Może się ono objawiać nadpobudliwością, bezsennością, bólami głowy, drżeniem mięśni czy kołataniem serca. Poza tym taki napój wypity na pusty żołądek może wywołać nudności i kiepskie samopoczucie. Nie zaleca się także popijania posiłków czarną herbatą, gdyż zawarta w niej tanina sprawia, że pogarsza się wchłanianie żelaza.
Zielona herbata nie jest z kolei zalecana w dużych ilościach dla osób chorujących na anemię, gdyż picie tego napoju w nadmiarze sprawia, że zmniejsza się wchłanianie wapnia i żelaza.
Herbata pita w odpowiednich ilościach jest bardzo dobra dla naszego zdrowia. Poza tym doskonale rozgrzewa i można ją podawać w przeróżnych kombinacjach. Aby w pełni docenić jej prozdrowotne działanie, należy wypijać do 4 filiżanek niezbyt mocnego naparu dziennie. Pijmy herbatę na zdrowie i korzystajmy z jej właściwości!

Wróć